Konsten att polera bilen med en polermaskin?

Att polera bilen är en form av konstverk! Jag anser att konst är så mycket mer än bara abstrakta verk från kända konstnärer. Varför skulle det inte lika gärna vara när du polerar din bil med en polermaskin och gör exteriören glänsande och vacker?

Vad är detta för typ av process och hur gör man egentligen för att rekonda sin bil själv?

Hur kommer det sig att bilrekondare tar ut så mycket pengar för att polera din bil och varför skulle du inte kunna poler din bil själv med hjälp av en polermaskin?

I den här artikeln kommer vi att svara på dessa frågor och skapa en lite djupare förståelse för hur man själv kan polera bilen med en polermaskin och ändå få minst lika bra resultat som om en professionell rekondfirma upprättar arbetet.

Vi börjar med en enkel kartläggning där vi går igenom de grundläggande stegen du behöver känna till för att polera din bil med hjälp av en polermaskin.

Steg ett är att börja med en rubbing

Det första och mest essentiella steget inom maskinpolering är rubbing (grovt polermedel). Rubbing är en stabil pastaliknande substans som är resistent mot separation och har en lång, nästan obegränsad hållbarhet, dessutom fungerar den som ett slags skonsamt slipmedel för billacken. Vilket gör att repor enkelt kan elimineras med en polermaskin och rubbing med grova korn som effektivt kan reducera eller eliminera dina repor med en polermaskin. Polermaskinen är väldigt effektiv och hjälper till i processen att reducera reporna och gör arbetet mekaniskt. Man kan självklart även kunna polera bilen för hand, men om du har stora repor är detta arbetet otroligt tidskrävande och resultatet blir långt ifrån lika bra som med en polermaskin detta då den effektiviserar processen. Den roterar många gånger runt sin egen axel och för att göra samma rörelse för hand kommer detta ta otroligt lång tid.

Det är alltid fördelaktigt att starta din poleringsprocess med rubbing när du skall polera bilen. Formeln för poleringsmedel/rubbingen är mycket komplex – det är en blandning av silikonhartser och silikoner, liksom en blandning av olika vaxer som skyddar lacken mot yttre åverkan. Rubbing innehåller små små slipande korn som skalar av det övre lagret av lacken med djupa repor för att generera en jämn och fin yta på lacken. Rubbingens sammansättning kan också innehålla olika element som förbättrar bilens färg och fyller i repor, det får man helt enkelt avgöra själv när man väljer vilket polermedel man skall börja med och vad för färg du har på din bil.

När vi polerar vår bil med rubbing så applicerar vi samtidigt ett form av skydd för lacken, vilket effektivt minskar effekterna av solljus, vägsalter, asfalt och andra skadande ämnen som våra urbana miljö kan utsätta våra billacker för.

Detta är vad rubbing är och det är processens start för att reducera reporna och det värsta skadorna på lacken.

Vad finns det egentligen för olika typer av polermedel för en polermaskin?

Poleringsprodukter som är framställa för att polera bilar har flera olika funktionella steg. Några av dessa är: slipande, återställande och skyddande.

De flesta polermedel är uppbyggda på följande sätt: silikoner , vaxer eller komplexa blandningar av vaxer. Deras huvudingrediens är dock oftast alltid någon form av silikon. De innehåller även olösliga färgämnen och pigment som gör att när de gnids in på ytan eller bearbetas med en polermaskin så, värms de upp och därmed också täpper till mikroreporna, vilket gör att bilen ser ut som ny igen.

För att kunna bearbeta mikroreporna på ytan av lacken så börjar vaxet under mekanisk verkan av polermaskinen smälta (dess smälttemperatur är ca: 65°C). När man sedan slutar och polera sin bil med en polermaskin så hårdnar därmed vaxet i mikroreporna, vilket ger effekten av en plan och jämn yta. Även silikoner och silikonbaserade blandningar har effekten att de också fyller i mikroreporna och bildar en jämn yta vilket ger ett skinande resultat. För oftast är det själva ytan det vill säga hur jämn den är som avgör hur bra resultatet blir.

Viktigt att tänka på när du står i valet av vilket polermedel du skall välja till din polermaskin är att läsa noggrant på förpackningen vad dess syfte är för att undvika att välja fel typ av polermedel.

Liksom rubbing så kallas vissa polermedel ibland för slipande… Slipande polermedel innehåller även de små korn med partiklar som smälter och tar bort det övre lagret av lacken, som har oxiderats av vår skadliga miljöpåverkan. De låter dig också släta ut små repor, uppdatera och finjustera färgen. Det kan även reducera eller helt få bort lackskador eller klarlacksdroppar som kan ha uppstått vid lackering av en bil.

En sak värt att nämna är att, om det inte behövs så överdriv aldrig med slipande polermedel då du vill bevara klarlacken i högsta möjliga mån. Klarlacken består av en viss tjocklek och när du har polerat tillräckligt länge eller för mycket på ett och samma ställa så kommer den att försvinna vilket gör att den saknar klarlack och bilen innersta lack kommer fram. Detta är inte alls bra och något man vill undvika. Därför är det viktigt att alltid ta så lite som möjligt av klarlacken för att bevara den så länge som möjligt. Det absolut bästa är att göra en så kallad lokal bearbetning för att på så sätt spara så mycket av klarlacken som möjligt. Du behöver därför inte polera hela bilen med grov rubbing eller kraftigt slipande polermedel utan endast de partier som är extremt repiga där det inte försvinner med ett skonsammare polermedel.

Men om det fortfarande inte blir bra kan du med fördel använda dig av ett mildare polermedel men bearbeta ytan två gånger istället för att uppnå samma resultat. Detta sparar mer på klarlacken, än om du kör enbart med grov rubbing. Dagens roterande polermaskiner är så kraftfulla att det inte behövs mycket för att ta bort repor ta dock inte heller för lite då polermedlet fungerar som smörjande.

Polermedel som återställer färgen på lacken

Ett färgåterställande polermedel innehåller pigment av huvudfärgtonen (t.ex. svart) vilket gör att om det är lackbortskav på vissa ställen så återställs lacken med hjälp av pigmentet i polermedlet, bra va? Dock håller detta en begränsad tid och är inte livslångt likt en riktig billack. Färgåterställande polermedel finns till de allra flesta bilmärken och bilmodeller. Färgåterställande polermedel används helt enkelt för att uppdatera och förfina lackbortskav från bilens lack samtidigt som de även hjälper till att täppa till de olika mikroreporna som har uppstått på bilens lack. Dessvärre är deras skyddande komponenter inte särskilt resistenta, så de kräver regelbundna påfyllningar för att bevara färgpigmentet.

Polermedel som skyddar billacken

De innehåller olika syntetiska ämnen som vid bearbetning av lacken polymeriseras polerna med toppskiktet av lackering, vilket skapar en ganska stark skyddande beläggning som är resistent mot föreningar och solens ultravioletta strålar.

Om det inte blir något så kallat handhavandefel när det kommer till appliceringen så brukar ett sådant skydd ligga kvar allt ifrån en månad till ett år beroende på vilken typ av polermedel du väljer att använda samt hur bra appliceringen med polermaskinen blir.

Polish – skyddande och lätt slipande

De är också en form av poleringsmedel, där de arbetar med de övre lagret av lacken. Polish är något finare än rubbing vilket gör att de inte sliter lika mycket på klarlacken samtidigt som de fokuserar allt mer på att skydda lacken än att slipa ner dess mikrorepor. Polish kan användas både separat och i en mix med olika polermedel för att vårda och skydda lacken mot miljömässig åverkan.

Med en hög hydrofobicitet och hållbarhet ökar polish glansnivån på lacken och ger den fina glansiga ytan som befinner sig under det skyddande lagret med vax. De är mer resistenta mot yttre miljöpåverkan vilket lämpar sig åt bilar som utsätts för tuffa miljöer och behöver ett extra bra skydd. Fördelen är även att de brukar hålla under en lång tid allt mellan 3 månader till upp emot 1 år beroende på leverantör.

Vax

De är gjorda med tillsatser av naturligt vax och speciella ämnen som gör att du kan ge lacken ett elegant, vått ”utställnings skick” utseende. De har mindre uttalade skyddande egenskaper, men de ger ytan en djup glans och döljer repor. Vax kan fördelaktigt appliceras med en polermaskin för att på så sätt förstärka bearbetningen och effekten på lacken. Vax är väldigt populär när man förbereder en bil till försäljning, eftersom de visuellt återställer och uppdaterar lacken på en bil. Vem vill inte att bilen skall se välvårdad ut när den skall säljas?

Snabbvax

Snabbvax är ett sätt att snabbt och enkelt få till ett enklare lager av skydd direkt efter att du tvättat din bil. Kan med fördel appliceras med en mikrofibertrasa och ger snabbt en liten skyddande hinna och fin glans på bilen. Dock har de som sagt inte alls en lika långvarig och skyddade effekt som ett vanlig vax eller polermedel.

Polerpasta

Polerpasta är en typ av tjockare polermedel. Huvudskillnaden från flytande polermedel är att de låter dig applicera ett tjockare lager. Det gör dem perfekta för att bearbeta äldre ytor. Utseendet skiljer sig även från de flytande varianterna då de är förpackade i plana burkar. Poleringspasta är uppdelade i flera olika utföranden så som skyddande, vax och färgberikade.

Polering med polish

I grund och botten är polering uppdelad i två steg:

Den första är en typ av återställande polering med fokus på repor och liknande medan den andra är en mer skyddande polering som även den upprättas med hjälp av en polermaskin.

Låt oss titta på var och en av dem lite mer noggrant:

Återställande polering utförs vanligtvis med hjälp av rubbing. Denna polering tar bort mest och fokuserar på de översta lagret av lacken som oftast är fullt av repor – repor är inte visuellt tilltalande och förstör bilens utseende och därmed måste man ta bort dessa för att få en snygg och jämn yta vilket gör den största skillnaden för slutresultatet. När man sedan har tagit bort det värsta med rubbing så måste man skydda lacken och det gör man med ett finare polermedel så som polish och vax för att uppnå den perfekta finishen. Dvs en process som innehåller tre olika steg.

När du kört rubbing och är nöjd med resultatet så skall du direkt efter köra en omgång med polish och sedan vax för att skydda lacken då rubbing inte skyddar lacken så som polish och vax gör. Kom ihåg att när vi rubbar bilens lack så tar vi bort de tidigare skyddande egenskaperna och därför måste man naturligtvis även återställa detta med hjälp av polish och vax. För man vill inte lämna lacken utan skydd.

Därför, omedelbart efter avlägsnande av det översta lagret lack, kommer vi att applicera ett lager av polish för lacken vilket kommer att fylla i alla mikrorepor som därmed sin skyddande egenskap förhindrar surt regn och andra obehagliga effekter från att komma in i lacken. Dessutom kommer det skyddande polermedlet att lägga i färg för att dölja färgbortfall och  ge en utmärkt glans till din bil. Tyvärr håller inte detta polersteget speciellt länge och experter rekommenderar att du utför det regelbundet, varannan till var tredje månad för att behålla de skyddande egenskaperna.

Hur man polerar bilen med en polermaskin

Polermaskin bil, Innan du börjar polera behöver du förbereda bilen där du använder bilschampo och kallavfettning för att få bort asfaltsfläckar, damm, smuts och sandkorn. Efter du gjort en ordentlig tvätt måste lacken torkas torr med en ren trasa (helst en mikrofiberhandduk eller mockatrasa). För ett perfekt resultat kan du även med fördel använda dig av lera för att få bort flygrost och liknande som fäst sig i lacken.

Det andra och viktigaste steget är själva maskinpoleringen. I detta skede behöver vi lite mer än en trasa och ett bilschampo för att få bilen i det skick vi vill ha den i.

För en bra polering behöver du en professionell polermaskin, till exempel en som är tillverkad av Flex. Du kan även polera bilen med en skruvdragare, men vibrationen som ges till händerna blir väldigt kraftig och de är extremt uttröttande och inte särskilt ergonomiskt. Du behöver också en polerhätta till din polermaskin. Där jag skulle föreslå att du köper ett antal då de kommer gå åt. Vidare behöver du olika då de har olika hårdhet. Minst skulle jag säga att du behöver en för grov polering och en för slutsteget men fördelaktigt är att även ha en för mellansteget. De består oftast av skum eller ull, ull är väldigt grovt och skum är lite snällare båda fungerar lika bra. Sedan återstår det bara att köpa ett passande polermedel till din polermaskin.

Vad kostar det att lämna bort en bil för polering?

Förfarandet är väldigt tidskrävande och för att polera en bil noggrant måste du verkligen älska din bil. När man lämnar in sin bil på en rekondfirma så har de olika parametrar att tänka på. De vill främst tjäna pengar på sina tjänster och därmed har de inte samma tid som dig att göra ett riktigt bra arbete. Det gör att resultatet inte blir lika bra som de hade kunnat bli om du istället upprättar arbetet själv. Dessutom, på grund av det faktum att polering av en bil kan ta en hel dag, kostar det mycket pengar. Priserna varierar från plats till plats, men att få betala runt 5000 kr är inte alls ovanligt. Om du vill spara pengar, eller bara göra det själv, läs vidare för att lära dig att polera din bil själv.

Val av polermedel!

Poleringsmedel kommer i olika kvalitet och från olika tillverkare. Ta till exempel polermedel från den amerikanska tillverkaren Maguiers – dem har utmärkta polermedel som håller en otroligt hög standard och används flitigt av proffs. De säljs ofta i en flaska på 1 kg, en flaska räcker till exempel för att polera 4-8 bilar beroende på hur mycket du använder dig av. Valet av polermedel är alltid ditt, men glöm inte att du ska ha minst tre av dem – grov rubbing, fin polish och ett icke-slipmedel så kallat vax med skyddande egenskaper och glänshöjande effekter vilket vi gick igenom tidigare.

Hur gör vi då?

Då sätter vi igång, vi börjar polera med rubbing. Applicera det på polermaskinen direkt ifrån flaskan med några duttar en liten mängd räcker, vilket ungefär motsvarar ungefär fem till 6 små prickar. Använd tillräckligt med polermedel så att det inte har tid att torka ut när du polerar, då polermedlet fungerar som smörjmedel för polermaskinen. Ytan du polerar skall ske i sektioner en sektion kan fördelaktigt vara på ca: 50 x 50 cm men hellre mindre än större.

En roterande polermaskin är avsedd för grov polering med rubbing och mycket repor, använd även en hård skumtrissa eller ull för snabbt och effektivt resultat men var försiktig så den inte skalar för mycket av lacken. Sedan sprider vi polermedlet jämnt över hela ytan utan att slå på polermaskinen. Efter utsmetning är det dags att slå på polermaskinen med lägsta hastighet och använda den för att fördela polermedlet jämnt över hela ytan.

För att undvika ojämn polering måste rörelserna utföras först horisontellt och sedan vertikalt. Upprepa detta minst två gånger, sen kan du öka polermaskinens hastighet något och upprepa processen tills du blir nöjd med resultatet och reporna är borta.

Ta sedan bort den återstående polermedlet med en ren trasa eller en mjuk mikrofiberduk. Vid denna tidpunkt är vår första etapp över, och vi kan fortsätta till nästa lilla del av ytan.

Efter att ha behandlat hela bilen med ett grov rubbing om det behövs så börjar vi om processen med ett fin polermedel och fördelaktigt så använder vi en oscillerande polermaskin istället för en roterande polermaskin. Processen är den samma som tidigare.

Det är även bra att tvätta polersvampen ”trissan” med diskmedel efter tre till fyra sektioner. För att få svampen torr snabbt så tar du och sätter på den blöta svampen på polermaskinen och kör den i en tvätthink på full effekt och vips så är svampen ren och torr.

Sista steget är skyddet det vill säga vaxet. På en mjuk, torr och ren trasa applicerar vi vårt vax och fördelar det i en cirkelrörelse över hela det polerade området. Låt inte vaxet klumpa sig utan använd sparsamt med vax och gnugga allt så noggrant som möjligt. Därefter väntar vi ett par minuter, och när vaxet börjar bli vitt, vilket innebär att det torkar – tar vi polermaskinen, slår medelhastighet och polerar in vaxet i lacken på samma sätt som i tidigare steg.

Som du kan se är det inte så svårt att polera bilen. Det kräver dock skicklighet, arbete och att du tycker om de du gör. Ett tips är att kolla på youtubeklipp om bilpolering för att lära sig mer.

Många tror att rekonditionering av lacken endast bör upprättas av en yrkeskunnig person på ett rekondcenter. Men du behöver inte vara rädd för att polera eller rekonda din bil själv med en polermaskin då det är väldigt enkelt och inte kräver några speciella förkunskaper.

Du kommer att lyckas utan tvekan. Din bil blir som ny och kommer glänsa som aldrig förr samtidigt som du får en skyddande yta som motstår surt regn, insekter, vägdamm och mekaniska biltvättar. Glöm dock inte att vaxa din bil regelbundet.

Stort lycka till!